« Thailand med baby del 3
Things I Like #96 »
Thailand 24.02.2018BABY FAMILY

Thailand med baby, sådan gjorde vi / barselsrejse

Jeg har sjældent fået så mange mails og spørgsmål omkring et specifikt emne som jeg har fået og stadig får omkring vores barselsferie til Thailand. 3 uger med Roberta, som på afrejse tidspunkt var 5,5 måneder gammel.

Jeg vil prøve at skrible lidt tips og tricks ned, og også prøve at besvare nogle af de spørgsmål I generelt har haft omkring barselsrejsen og omkring, myg, vacciner, mad, transport osv.

Før jeg starter vil jeg dog først sige, at jeg under alle forældre en tur til Thailand som vores. Det var det bedste og mest fantastiske vi har gjort for os selv og for os som familie – et perfekt afbræk i hverdagen. Der er ingen tvivl om, at en tur som den vi var på mere er for forældrenes skyld end babys.. det tænkte jeg i hvert fald før afrejse – baby kan jo ikke huske noget og har det som regel allerbedst derhjemme, men jeg vil alligevel sige, at selvom Roberta kun kommer til at kunne huske turen fra billeder, så stortrivedes hun på ferien. Thaierne er verdens mest opturs mennesker, særligt mod børn, hun nød kun at have ble på og udviklede sig helt vildt motorisk, og vigtigst af alt så havde hun mor og far 24/7 uden stress, hverdagsindkøb og iphones, og det kunne man mærke virkelig behagede hende.

Før afrejse
De beskeder jeg har fået flest af er fra bekymrede mødre, der spørger til myg, mad, solstik osv. Så snart man bliver mor er det helt naturligt at være bekymret, MEN jeg vil sige, at når man booker en rejse så skal bekymringerne ikke være større end forventningsglæden, hvis de er det, så bliv hjemme eller tag til Spanien.. For Thailand er eksotisk, der er vilde dyr, meget høj sol, masser af myg og en anden bakterieflora end herhjemme. Heldigvis er der dog masser man kan gøre for at beskytte sin baby, og hvis man har mod på det, så er man garanteret smukke strande, god mad og en oplevelse for livet

Hvor skal man bo
Det er en temperamentsag. Hvis man godt kan lide at alt er planlagt, at der er andre danskere og en stor børnevenlig pool, så forestiller jeg mig, at det kan være godt at rejse med et rejsebureau, så er du også ofte tæt på læge, apotek og de står for al transport fra lufthavn og til finale destination.
Det er umiddelbart ikke lige vores kop te, så vi har selv sammensat rejsen udfra vores erfaringer sidst vi var i Thailand og allervigtigst udfra tips fra venner. Vi boede på 3 forskellige øer – små og meget naturagtige, og så sluttede vi af i Bangkok. Den type rejse kræver at man er rimeligt selvkørende, ikke slår sig ud så let og at man som forældre er rimeligt team orienteret for det kræver noget arbejde og koordinering, at komme rundt med masser af kufferter, pram bag og en baby.

Lufthavn
Vi pakkede alt ned og havde kun vores yndlings bærelift/seng fra Najell med i lufthavnen – hun er egentlig for lang til den, men den er så genial, da hun sover som en drøm i den. Der var ret travlt i lufthavnen ved afrejse, så vi kunne ikke finde nogen af deres ellers gratis klapvogne, og det var det samme, da vi skulle til New York, så det kan man altså ikke regne 100% med. Til gengæld kan hun nu sagtens side i børne indsatsen i vognene i lufthavnen, så det kan man have som plan B selvom det ikke er så holdbart i lang tid af gangen.

Fly
Vi fløj med Thai Airways direkte til Bangkok. Det var ikke super fantastisk for at være ærlig, og generelt set har vi ikke oplevet specielt mange hensyn i forhold til fly og rejse med baby. Da vi ankom til Bangkok fløj vi videre til Krabi – det havde vi selv koordineret, men også med Thai Airways, og den flyvning var ret hård fordi vi alle var sindssygt trætte. Roberta sov ikke specielt godt på ud-turen, da den var om dagen – til gengæld sov hun næsten hele vejen hjem, da det var en aften/nat flyvning – det samme var gældende fra New York, så nat flyvninger kan jeg klart anbefale :) Desuden skal man lige være opmærksom på, at der er to lufthavne i Bangkok og de fleste indenrigsflyvninger går fra en anden lufthavn end den internationale man lander i. Husk at dobbelttjek, at I får et indenrigsfly fra den rigtige lufthavn.

Transport rundt
Fra Krabi skulle vi med privat mini van og privat long boat ud til første ø – Koh Ngai. Den tur havde hotellet arrangeret og det fungerede så perfekt – med rar mand, der stod med et skilt med vores navne i lufthavnen, og så kørte han os 2 timer hen til en lille havn og derfra var vi på en halv times sejltur til øen. Så fedt, men igen en virkelig lang tur – det skal man forberede sig på. Vi har snakket om at det næste gang måske kunne være en fordel at tage et par nætter ved Krabi inden man tager ud på øerne.

Mad
Jeg fuldammede mere eller mindre stadig Roberta, da vi var afsted. Vi var dog ligeså stille startet op på lidt formiddagsgrød, og der havde vi taget Arlas øko hirsegrød i breve med hjemmefra, så der var nok til hele turen. Vi havde derudover taget modermælkserstatning med, da vi giver Roberta en fra apoteketet en gang i mellem.

Vaccine & Medicin
Når babyen er så lille som Roberta var, så skal de ikke have ekstra vacciner fortalte vores læge. Til gengæld var det meget rart for os at hun nåede sin 5 måneders vaccine inden vi skulle afsted.
I forhold til medicin havde vi taget en ret stor pakke med – just in case.
Børnepanodiler, noget til væskebalance osv. og så solcreme fra apoteket selvom vi prøvede at undgå at bruge det og i stedet holde hende i skyggen.

Indlogering
Vi boede som sagt på 3 forskellige øer. Vi havde booket alt hjemmefra, og et af stederne havde vi booket beach bungalows,  men vi endte faktisk med at upgrade de andre steder, så vi havde en hytte helt ned til vandet alle steder. Det gav nemlig en kæmpe fleksibilitet i løbet af dagen, da Roberta så kune ligge oppe i hytten og sove lur, mens vi kunne tanne de få timer man får solbadet når man rejser med en baby. Beach bungalows er selvfølgelig en del mere bekostelige end et værelse længere bagved, men for os var det hver en krone værd. Om aftenen var det også helt genialt fordi vi kunne sidde udenfor på terrassen når hun var faldet i søvn.

Myg
Der er helt bilfy mange myg i Thailand længere er den ikke, og der er desværre ikke så meget man kan gøre andet end huske myggenet og holde sig indendøre lige dér hvor det bliver mørkt.. der er der nemlig flest. Roberta fik ret mange myggestik – også fordi vi ikke sprayede hende, men der skete heldigvis ikke noget, og hun var totalt ugeneret af dem – det var mere vores forældre hjerter, der ikke kunne holde ud at se hende med stik i ansigtet og på kroppen.

Hvad skal man pakke
Det er super individuelt hvad man behøver – lidt ligesom før man får børn og spørger til tips.. for det ene forældre par kan ikke leve uden x og det kan ikke leve uden y. Jeg kan dog dele hvad vi havde med og som fungerede for os, og hvad vi havde med og aldrig brugte.
Barnevogn Før afrejse havde vi talt meget om hvorvidt vi overhovedet skulle medbringe barnevogn. De øer vi skulle bo på havde ingen veje, men kun sand, så ville vi overhovedet få den brugt og vil den bare være et stort bøvl at slæbe rundt? Et par dage inden valgte vi dog at den skulle med – for Roberta finder stor tryghed i at ligge i den, og thank god at vi tog den beslutning. Den fungerede som Robertas seng til middagslure og hvis vi spiste på et af hotellerne om aftenen, så havde vi den med som hun kunne falde i søvn i. Helt og aldeles uundværlig var den for os.
Kombineret lift og bæresele fra Najell Udover at skabe opsigt hvorend man er med den – fordi den er så smart, så var en for os noget af det vigtigste at have med. Den sikrede at Roberta sov i lufthavnen og på flyet og så havde vi den med ude om aftenen når vi var ude at spise, så faldt hun gerne i søvn i den på Nicholas’ skød og lå trygt og sikkert.. selvom hendes små fødder stikker ud nu.
Myggenet  Vi havde både med til barnevogn og til slyngevuggen (som vi i øvrigt overhovedet ikke fik brugt, da der næsten ikke er dørkarme i Thailand.)
Babyalarmer  Noget af det vigtigste at huske – ellers vil meget af rejsen blive tilbragt på et koldt værelse, og det er jo ikke derfor man rejser til Thailand.
Bleer og vådservietter De vejer vildt meget og fylder endnu mere, men for os var det vigtigt at vi havde parfumefri bleer og vådservietter til hele turen – det er sygt svært at skaffe i Thailand – særligt på små øer.
Babymad Jeg er sikker på man kan få masser af god babymad i Thailand, men vi var lige startet op på mad og vurderede at det var bedst ikke at forvirre hendes mave – derfor tog vi med. Det gjorde vi ikke, da vi var i New York, hvor hun lige var fyldt 7 måneder, og hvor der er vildt mange lækre alternativer i Whole Foods.
Bæresele Hotellet har gerne paraplyer, så frem med den og Roberta i bæreselen når vi bevægede os rundt, så undgik hun at blive solforbrændt og vi kunne gå hvorhen vi havde lyst.
UV dragter og solhatte Generelt set skal en lille baby jo helst slet ikke være i solen, og det var Roberta virkelig heller ikke meget, men nogle gange kunne det ikke undgås og så havde hun en uv dragt og allervigtigst en solhat på. Solhatte er generelt noget man gerne må tage nogle stykker med af.
Legegulv En anden ting, der endte med at blive virkelig god på turen var Robertas legegulv. Vi har bare et fra babysam, der er lavet i skum og kan pakkes sammen. Hver morgen ved morgenmaden pakkede vi det ud, og så lå hun på maven og legede mens vi spiste morgenmad – præcis som herhjemme. Det er lidt stort at slæbe med, men man værdsætter virkelig de frie arme, da det er svært at spise med en baby på skødet.
Soltelt Nogle formiddage ville Roberta ikke sove helt så længe som vi ønskede. Vi havde generelt lidt mærkeligt vejr i Thailand, men om formiddagen kunne man regne med solen, og derfor vil vi gerne have vores daglige d-vitamin indsprøjtning der. Det resulterede i at Roberta flere gange var med nede ved poolen eller på stranden og lå og hyggede i sit soltelt.

Ulemper ved at rejse til Thailand med en 5-6 måneders baby
Flyturen
En af de eneste ulemper ved at rejse til Thailand er den lange flytur, men hvis man kun har et barn, så går det, og så må mor og far skifte til at slappe lidt af og til at underholde babyen.
Jetlag Yes, babyer får jetlag, og det kan være ret hårdt at deale med når man også selv har jetlag. Robertas var værst på vej hjem fra Bangkok og da vi var i New York var det også på vej hjem, så jeg tror ikke man kan sige noget generelt om at det er værst når man flyver øst eller vest.
Varme Der kan blive virkelig varmt i Thailand og det kan være meget hårdt for en lille baby, der endnu ikke rigtig kan temperaturregulere sin krop. Kig på årstiden du vælger. Jeg vil personligt ikke vælge marts og april, da der er viiiildt varmt i Thailand dér. December/januar hvor vi var afsted er som regel god, og så husk at sørg for at der er fan og aircon på værelserne.
Nye rutiner Jeg vil ikke kalde det en decideret ulempe, men man skal være klar over at ens rutiner som man netop har fået etableret ryger når man rejser afsted. Man kan ikke forvente de samme sengetider og lure som derhjemme, og sengen er heller ikke det samme. Jeg vil dog sige at vi hurtigt fandt ind i rutiner på turen og også da vi var hjemme igen, så for os var det intet problem.

Fordele ved at rejse til Thailand med en 5-6 måneders baby
Der er næsten kun fordele. Vi havde nogle af de mest fantastiske uger i hele vores liv. At rejse som familie helt væk hvor man er i en anden tidszone og hvor man er væk så længe at man næsten når at kede sig er en helt unik oplevelse. Vi nød varmen og at bade og at se Roberta orme sig rundt i ble og solhat. Vi fik den bedste mad og nød at være ude at spise om aftenen – næsten ligesom før vi fik barn – bare endnu bedre for vores lille datter lå og sov ved siden af. Vi slap for at gøre rent, lave mad og handle ind.. bortset fra lidt sodavand, chips og øl :) Vi mødte nye mennesker, så på stjerne, havde bare ben og arme og sidst men ikke mindst, så er thailænderne de sødeste og mest gæstfrie mennesker i verden som gør det til en kæmpe fornøjelse at besøge deres land.

Spørg endelig hvis I har nogle spørgsmål, og rejs for søren… at rejse er at leve, og en barselsrejse er noget helt særligt.

PS lidt mere om thailænderne – for det er ikke en skrøne, at de kan finde på at tage dit barn. Det gør de, og man skal lige tage en dyb indånding eller to de første gang, men faktum er at de er så gode til børn – Roberta elskede dem for deres lege og lyde og vi fik pænt fortalt dem, at de gerne måtte tage hende, men at vi gerne vil kunne se hende hele tiden, og det forstod de godt. Efter bare få dage endte vi helt med at nyde, hvordan de nogle gange tog hende når vi var ude og spise, så vi havde alle hænder frie og kunne kigge hinanden i øjnene bare Nicho og mig.

(Visited 15,857 times, 3 visits today)

Leave a reply

Leave a Reply

20 Comments

• Reply Rena 24.02.2018 at 10:26

Thanks for sharing your honest experience! Your journey definitely is the proof that it is possible to travel with a baby!
    xx from Bavaria/Germany, Rena

• Reply Freja 24.02.2018 at 15:01

Tak for dine gode fif! Hvad for et telt havde i med, og hvad sov Roberta i om natten?

• Reply Trine 25.02.2018 at 17:48

Hej Freja
      Dejligt du kunne bruge det – vores er fra deryan og hedder baby deluxe. Vi fik det på udsalg og det er fint, men er sikker på man finde nogle billigere ligeså gode løsninger

• Reply Trine 25.02.2018 at 17:49

Hov og glemte lige i forhold til hvad hun sov i.
      Der var babysenge alle steder, men hun sov faktisk bare i mellem os. Det fungerede bedst også med myggenet osv :)

• Reply Freja 26.02.2018 at 20:13

Tak for svar. Tror hellere vi må ud og finde sådan et telt. Vi skal 4 uger til Ko Lanta, og overvejer 1-2 uger på mindre øer. Hvis du skulle anbefale Ko Kardan eller Ko Mook, hvilken skulle det så være? (Vi rejser med en baby på 9 måneder :-) )

• Reply Trine 28.02.2018 at 10:22

Vi var mest til Koh Kradan fordi det var lidt mere “boho”, men man skal bo på Sevenseas – det er det lækreste.
          Jeg kender mange der vil være mere til Koh Mook, Sivalai Resort – det er lidt mere børneagtigt og ligger meget op til at man spiser på selve hotellet.
          KH

• Reply Janne 24.02.2018 at 19:24

Tusinde tak! Vi rejser afsted imorgen med vores søn på 7,5 mdr – er spændte og glæder os utrolig meget! <3

• Reply Trine 25.02.2018 at 17:50

Han er jo næsten jævnaldrende med Roberta – tænker det bliver en rigtig god alder at være afsted.
      Hav den allerbedste tur <3

• Reply Marie 25.02.2018 at 14:50

Super fedt indlæg!
    Må man spørge ind til hvilke øer I var på, navne på hoteller og pris for hele turen inkl alt?

• Reply Trine 25.02.2018 at 17:53

Hej Marie
      Jeg må være dig svar skyldig. Vi er ikke just budget planlægger, og har bestilt og betalt løbende, men det er ikke en billig tur, så meget kan jeg sige.
      Vi boede på Koh Ngai på Thapwarin Resort, der var det mest “primitive”
      Koh Kradan boede vi på sevenseas som vi ELSKEDE, der var det bedste udendørs område med til Beach front bungalowsene.
      På Koh Mook boede vi på sivalai Beach resort – som var det mest resort agtige og der der var flest danskere. Rigtig godt til flere børn og meget paradisisk.

• Reply Lara 26.02.2018 at 10:45

Dear Trine,
    its great to hear that you had a beautiful journey! I translated the article into german via google translate, which did not work very well. Maybe that’s why you already answered my following question, but how did you handle the car rides? Did you have a baby seat with you or did you just relax and you just had Roberta on your lap? We will have a daughter too in July and thinking of going to Thailand or Vietnam when she is 6 months old… my only worries are the car rides because I know the way the people are driving there sometimes :-)

Best regards from Germany,
    Lara

• Reply Trine 28.02.2018 at 10:24

Hi Laura
      Thank you so much for your comment <3
      We did not bring a baby seat for the car - it was one of my concerns as well, but we didn't drive that much, and in Denmark you don't need a baby seat when you're driving in a taxi, so I guess it's quite the same - even though the traffic in Thailand is a bit more hectic.
      We had the time of our lives and I really recommend a travel like this. Good luck with your new baby daughter <3
      xx Trine

• Reply Johanne 27.02.2018 at 09:25

Mega fedt indlæg!

Vi rejser også på barselstur i 5 uger med vores datter i maj, der vil hun være ca.7,5 mdr. Den der lift/bæresele kombi ting, ser simpelthen så smart ud! Men da du skriver Robertas tæer stak lidt ud, tænker jeg det måske er fjollet at invistere i.. ved du om der er et tilsvarende alternativ til lidt større babyer?

Tak for en altid super inspirerende blog?

• Reply Trine 28.02.2018 at 10:26

Kære Johanne
      Altså jeg vil nok ikke købe den lige inden, da det vil være meget kort I ville kunne få glæde af den – vi har haft gavn af vores siden hun var 1 måned.
      I forhold til længde afhænger det meget af hvor langt din datter er – Roberta er vildt lang.. 73 cm vist.
      Man kan ikke få den til større babyer, så tror jeg det bliver for tungt at bære på.
      Rigtig god tur
      KH Trine

• Reply Johanne 01.03.2018 at 09:45

Tusind tak for svar!

Det giver god mening at det bliver for tungt!

Hun er en lille fis, men vi satser på vores nuværende lift og en bæresele.

Elsker at følge med, og blive inspireret af hvordan I rejser med baby.

Bedste hilsner

Johanne

• Reply Terese 11.09.2018 at 20:45

Hej Trine
    Hvilken af de tre øer kunne i bedst lide og hvilken ville du anbefale at sortere fra hvis man kun kan nå to øer?
    Mvh Terese

• Reply Torben 21.10.2018 at 19:24

Hvor er i seje, har læst jeres beretning..nu vil jeg så spørge om flyskift. Vi skal med Thai air til jan lander Bangkok og kan se vi kun har 1 time og 20 min før flyet afgår til Krabi..kan vi virkelig nå det….kan ikke finde ud af om vi skal gå i den store kø med pas kontrol, vores bagage går direkte til Krabi,,hvor gik i hen, da i kom til Bangkok.
    Tak hvis i orker svare.

• Reply Sofie 12.11.2018 at 21:42

Tak for god informativt indlæg! Vi skal afsted i januar med vores til den tid 8,5 mdr gamle baby, og det virker som om I ville lidt det samme som os; undgå for meget charter og overturisme, men heller ikke være et sted der er så øde at vi keder os og er helt f***’ed hvis baby bliver syg. Vi flyver til Krabi og har kun planlagt at tage til Koh Lanta. Men hvilke andre øer besøgte I? Mvh Sofie

• Reply Sofie 12.11.2018 at 22:14

Og nå ja: jeres najell: hvor lang blev jeres barn før I måtte opgive at bruge den? Vores er 68 cm lang så ved ikke om det er dumt at købe den..

• Reply Nadia Lange 30.11.2018 at 13:12

Hej,

Jeg skal til Krabi med en på 6 mdr og en på 2 år her til januar. Men, vi er i tvivl om hvor vi skal hen derfra?? Vi har bare 5 dage i Krabi for det er der vi flyver til. Dejligt hvis du havde tid til at svare :-)