« photo diary copenhagen fashion week.
more cfw pictures. »
13.08.2011ME

forarget?

efterhånden er det måske en lidt gammel nyhed, men alligevel vil jeg lige tage emnet op – for at udtrykke min mening, men også for at høre jeres. som nogle af jer måske kan regne ud, så drejer det sig om den meget omtalte billedserie i vogue paris helt tilbage i december. jeg har selv slet ikke set serien før nu her, hvor sagen er blevet kæmpe stor i medierne.


det hele drejer sig om denne franske skønhed, nemlig Thylane Léna-Rose Blondeau, som er en ung model på blot 10 år, og som unægtelig er virkelig virkelig smuk. hendes karriere har været ret vild, og allerede som 4 årig gik hun catwalk for jean paul gaultier, og hun er blevet spået en kæmpe karriere i modebranchen, men grunden til at hun pludselig er blevet verdens kendt er understående førnævnte billedserie i fransk vogue, hvor hun poserer som en hvilken som helst voksen model.



der skal ret meget til at forarge mig, og ved første øjekast tænkte jeg, at så slemt var det da heller ikke? men jo mere jeg kigger på billederne, jo mere forkert synes jeg billederne er. jeg synes overhovedet ikke det er okay, at seksualisere en så ung pige. en ting er at de fleste modeller vi kigger på kun er 15, hvilket man også kan have mange meninger omkring, men at seksualisere et barn så direkte som der er gjort på de her billeder, synes jeg virkelig er forargende. jeg har læst lidt rundt på nettet om sagen, og meningerne er meget forskellige. i usa (selvfølgelig) og det meste af europa er de ret forarget, mens hendes mor, veronika loubry udtaler, at hun synes det mest forargende ved serien var at hendes datter havde en halskæde på, hvis værdi var 3 millioner euro. grunden til at jeg tager sagen op er fordi jeg ikke håber, det bliver en udvikling der fortsætter med yngre og yngre modeller, der pryder magasiner og kampagner – det er et så forkert kvindesyn at signalere til almindelige unge piger og kvinder rundt omkring i verden, efter min mening.

hvad siger I?

(Visited 235 times, 1 visits today)

Leave a reply

Leave a Reply

74 Comments

  • Reply Johanne 13.08.2011 at 09:51

    Jeg er FULDKOMMEN enig med dig Trine, virkelig. :-)

  • Reply Anna Sofie 13.08.2011 at 10:00

    Kunne ikke være mere enig. Hun har jo læbestift og stiletter på! Jeg fandt også et billede af hende med en smøg i hånden, det er bare SÅ forkert!

  • Reply Tine la Cour 13.08.2011 at 10:01

    Forargeligt som bare fanden! Gad vide hvordan pigen selv har det.. Og hvordan hun vokser op til at blive.. Synes det er trist, at hun ikke har forældre der passer bedre på hende – de tjener bare penge på hende.

    • Reply Julie 13.08.2011 at 16:27

      Jeg er fuldstændig enig i, at det er forargeligt, og jeg tager også stærk afstand fra det.
      Men jeg vil lige påpege at hendes far er tidligere fodboldspiller, og hendes mor er tv vært.
      Det jeg vil frem til er, at hendes forældre har nok penge, og det derfor ikke er grunden til, at de lader deres datter udsætte for alt dette.

      Og så vil jeg igen påpege at jeg er MEGET imod det, så jeg slipper for misforståelser.

  • Reply Maria 13.08.2011 at 10:04

    Jeg er helt målløs…..Det er da i den grad “misbrug” af en lille pige….Burde være ulovligt efter min mening…

  • Reply Andrea 13.08.2011 at 10:09

    Jeg synes det ER noget af det mest forkerte man kan gøre! De fra røver jo hendes barndom! Og behandler hende som om hun er voksen.

    :(

  • Reply Signe Hansen 13.08.2011 at 10:20

    Jeg er SÅ enig! Jeg bryder mig ikke om at piger helt ned til 12 års alderen allerede nu begynder at blive slaver af mærkevarer og make-up, og kampagner som den der gør det kun værre. I det hele taget bryder jeg mig heller ikke om den måde nogle mennesker “klæder ders børn ud” i mærkevarer på, præcis som de gør i den der billedserie. Børn skal have lov at være børn ligeså så længe det varer, og hvis de er bidt af mode skal de sgu nok selv finde ud af det når de er gamle nok til det, ligesom alle os andre.

  • Reply Caroline 13.08.2011 at 10:20

    NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ! OO Jeg har overhoved ikke hørt om det her før, og først troede jeg at du mente de første billeder. Jeg tænkte “Årh gud, det er da ikke så slemt” (Jeg troede som sagt at det var de første billeder), hun er da bare pæn på dem, og jeg syntes bestemt ikke at det er upassende eller skandaløst, på nogen måde!

    Så scrollede jeg ned, og jeg tabte bare underkæben med det samme! Hvad i al verden?! For det første ser det latterligt ud at et lille barn sidder i aaalt for sexede kjoler (til voksne kvinder!), med højhælede sko, og makeup i hele krydderen, plus opsat hår og hele molevitten, imens at hun lægger på dyre skinds tæpper og skal se rigtig sexet og lækker ud. Hun er en lille pige for fanden! Det er ikke hvad man skal se i et magasin. Hun skal have sin barndom, og ikke ende i et blad hvor hun ligner en af de voksne kvindelige modeller.

    For det andet, er det da skandaløst at man (som du selv siger) seksualisere en så ung pige. Jeg syntes at selv hvis det var en 13 årig pige ligesom mig selv, ville det være upassende og forkert. Jeg synes virkelig virkelig virkelig at det er forkert af fransk Vogue, at sætte hende ind i sådan en rolle. Hvis det havde været billeder som var afslappede og pæne som de første, så ville jeg ikke kunne se noget forkert i det, bortset fra at hun måske er lidt for ung til at blive trukket ind i branchen, men hun er smuk, og har tilsyneladene gjort det længe. Men de her billeder er jo forfærdelige! Altså hun er selvfølgelig pæn og det hele, men hun er alt for ung, og søde 10 årige piger burde ikke sættes i Vogue, i billedserier som den her.
    Jeg syntes især at det sidste billede til venstre, er slemt. Det medd guldkjolen, og kaninerne, og alt leopard skindet. Urhhh. Jeg ville sikkert have været stor fan af billedet hvis det var en model som Kate Moss eller en anden på hendes alder som var modellen, men der syntes jeg tydeligt at man kan se at vi har med et lille barn at gøre, og det ser bare så forkert ud :/

    Jeg håber på at se flere billeder af Thylane i fremtiden, men hvis der skla tages sådan nogen billeder her, så syntes jeg at hun skal vente 8-9 år MINDST

    xxCaroline
    thefashionfrog.blogspot.com

  • Reply Claudia 13.08.2011 at 10:23

    she looks better with no make-up on…

    http://www.leclaudia.blogspot.com

  • Reply Stine 13.08.2011 at 10:25

    Fuldstændig enig! Det er helt forkert!
    Hun er jo så smuk – som BARNEmodel !!!
    Ikke forklædt som voksen i Vogue!

  • Reply Betina 13.08.2011 at 10:27

    Jeg synes det er meget forkert. De nederste billeder ser helt forkerte ud, og jeg synes faktisk ikke hun er køn på dem. I det hele taget ville jeg aldrig lade mit barn være model, heller ikke selvom det drejer sig om sobre billeder som de øverste, da jeg ikke synes at børn skal vokse op med at det indtryk at udseende er det vigtigste. Så da jeg læste at hun har gået catwalk som 4-årig blev jeg blot endnu mere forarget. Jeg synes det minder uhyggeligt meget om programmet “toddlers and tiaras”, hvor mødre prøver at udleve en drøm gennem deres børn, med det resultat at børnene bliver pacet til noget de ikke nødvendigvis selv vil.

  • Reply Ida Burchardi 13.08.2011 at 10:29

    Det er virkelig godt at vi i Danmark endelig har fået indført en minimumsalder på 16 år ved shows, for det er efter min mening dybt forkert at lade børn/unge teenagere posere som voksne i kommercielle sammenhænge. Ja tak til at mode forager, forbløffer og skaber stof til eftertanke, men NEJ TAK til at det sker på bekostning af uskyldige børn der ikke er ordentligt rustet til at blive “seksualiseret så direkte som der er gjort på de her billeder”. God debat!

    Ps. Men hvor går grænsen? Hvad så med Jill Greenberg’s “Crying kids” eller Johannes Nyholm’s “Las palmas”? Er det okay når bare man kalder det for kunst eller reportage?

  • Reply Camilla 13.08.2011 at 10:31

    Jeg kan kun give dig ret – det ser fuldstændig forkert ud! Jeg har det fint nok med børnemodeller, hvis de selv holder af det, men de skal altså også være i børnetøj! Det der ser helt fordrejet ud!

  • Reply Pernille 13.08.2011 at 10:35

    Jeg købte bladet tilbage i december.. Tænkte ved mig selv at det var nogle utrolig smukke billeder, og at det var fedt der netop blev lagt op til lidt refleksion eller som i oplever det, forargelse. Jeg synes billederne helt åbenlyst lægger op til, at man som beskuer og læser af vogue forholder sig til den måde vores samfund er ungdomsfikseret og materialistisk. Jeg synes Vogue er noget helt andet end fx eurowoman, eller andre blade, for mig er Vogue både super materialistisk (handler så meget om SÅ dyre ting) – men på den anden side er Vogue (i hvertfald et franske og amerikanske) også et af de FÅ blade hvor der bliver tænkt ud af boksen, og serierne der vises er som ofte specielle, og ikke blot noget med en flot model der står og ser flot og nydelig ud, og det sædvanlige “her mikses råt og feminint ved brug af læderjakke og feminin silkebluse”, ja ja. Jeg mener – så fedt at Vogue lægger op til diskussion!
    Desuden er det måske lige at skyde over mål at konkludere at pigen har et skrækkeligt liv, og at hun mister sin barndom mm. Jeg har to kusiner der har været børnemodeller, og de havde i hvertfald the time of their lives, og har kunne bruge de erfaringer de har fået i deres senere virke som make up artist og model. Men selvfølgelig må det være hårdt at være børnemodel på det plan som pigen her, men jeg håber da, og måske lidt naivt, tror jeg, at det er noget hun brænder for, ligesom at man som barn kan gå super meget op i dans, ridning, fodbold og andet. Og så går jeg da ud fra at hun har haft en fest til det shoot, og at Vogue har gjort alt for at det har været en god oplevelse. Det er vel profesionelle mennesker, der ved at de har med et barn at gøre.

  • Reply Kirstine 13.08.2011 at 10:44

    Jeg er også meget enig i det du siger!Men desværre tror jeg at dette bliver mere og mere en realitet for mange unge piger. Faldt den anden dag over en video på youtube (længe leve overspringshandlinger), der omhandlede piger helt ned i 2-års alderen. Disse piger var dog ikke modeller, men ‘beauty-queens’, der deltog i skønheds-konkurrencer. Disse små piger fik spray-tan, manicure/pedicure, falske øjenvipper på, make-up i alle afskygninger, høje sko og små kjoler til flere tusinde kroner! Ved godt det ikke helt er det samme, men da jeg så denne blev jeg virkelig også forarged! Her er f.eks. en video her: http://www.youtube.com/watch?v=UumlX8s9Fxw&feature=related

    Dette er faktisk første gang jeg skriver, men er stor fan af din blog Trine :-)

  • Reply Ida Burchardi 13.08.2011 at 10:54

    Heldigvis har vi endelig fået indført minimumsalder ved shows i Danmark, for det er dybt forkert at lade mindreårige posere som voksen i kommercielle sammenhænge (og mode ER kommercielt!)
    Ja tak til at mode forundrer, forarger og skaber debat, men NEJ TAK til at det sker på bekostning af mindreårige som ikke er rustet til den opmærksomhed som opstår når man “seksualiserer et barn så direkte” som man gør her.

    Ps. Men hvor går grænsen? Hvad så med Jill Greenberg’s “Crying kids” eller Johannes Nyholm’s “Las Palmas”? Er (seksuel eller ikke seksuel) udstilling af børn okay så længe man kalder det kunst eller reportage?

  • Reply Pernille 13.08.2011 at 10:57

    Hov lige en ting mere, jeg kan godt nok ikke helt se hvordan man kan synes de billeder er sexede, eller at hun bliver gjort til sexsymbol, har også læst nogle mener det er en form for reklame for pædofili. Sådan ser jeg det slet ikke! Synes billederne virker så fordrejede og kiksede – de alt for store sko, tøjet der er for stort… Synes slet ikke det er sexet. Jeg tænker: lille pige gone crazy i mors garderobe, ligesom vi selv har gjort det, dog havde de fleste af vores mødre nok ikke den slags garderobe (-: Og så tænker jeg selvfølgelig: shit, hun er en barn, et barn med SÅ dyrt tøj og smykker, hvor er det vildt. Hvor er det vulgært. Men frem for alt tænker man. Der er mange emner man kan diskutere og tage op ift. billederne, og det synes jeg er fedt. Men jeg synes det bliver en lidt tam diskussion hvis der bare skriges “ejj det er skrækkeligt, pigens liv bliver ødelagt! føj!”.

  • Reply Carolina 13.08.2011 at 10:58

    Kunne slet ikke være mere enig . Da jeg første gang så de øverste billeder tænkte jeg at det var da ikke så slemt igen. Men da jeg så så resten af billederne blev jeg godt nok overrasket. Jo hun er meget køn, men jeg synes virkelig hun ser malplaceret ud på de sidste billeder.

  • Reply Cathrine 13.08.2011 at 11:39

    Jeg er også forarget. I den grad. Det sjovt at læse du har også har skrevet et indlæg om hende. Vi gjorde det nemlig også for et par dage siden. Men det er virkelig noget der for en op af stolen, og det en spændende debat.

    Du velkommen til at kigge forbi

    xx
    http://www.golddustandbubbles.wordpress.com

  • Reply E 13.08.2011 at 11:50

    Jeg er så enig! Det er forfærdeligt, at nogle kan komme i tanke om at lave en billedeserie, hvor en pige på bare 10 år skal ses som et forbillede – måske endda sexsymbol(!) – for kvinder, der er mindst dobbelt så gamle! At forklæde en lille pige som en voksen er SÅ forkert. Fred være med om hun går shows og får taget billeder, iført børnetøj vel at mærke, men voksentøjet bør de, efter min mening, vente med! Der er allerede meget diskussion omkring, hvorvidt kvinder får et forkert syn på, hvordan kroppen skal se ud, langt de fleste modeller er jo radmagre, og jeg synes kun billederne her gør det værre! Det er sygt og forkert!

  • Reply Tonje// myideaofstyle.com 13.08.2011 at 11:57

    denne vakre pike! jeg synes bildene er fine, men det faktum at det er en liten pike som spiller ut en voksen kvinnes seksualitet blir ikke riktig. Hun er da smellvakker, og får garantert en strålende karriere når hun er gammel nok til å fronte disse motehus. Jeg synes at debatten er fin, men kan ikke slutte å tenke på at det kanskje er meningen at den skal provosere?

    hmm. ikke vet jeg.
    Fint innlegg!

    klem Tonje

  • Reply Mette 13.08.2011 at 11:57

    Det mest forargelige synes jeg, er at hendes barndom bliver fuldstændig taget fra hende – og hun (som den eneste) aner ikke hvad hun går glip af! Håber virkelig ikke hun vokser op med et liv i medierne og bliver så påvirket og, kommer så langt ud som fx Britney gjorde det. Alt det med seksualisering er selvfølgelig heller ikke i orden, MEN man kan stadig se hun er et barn, og derfor burde mænd fx, ikke synes hun er sexet.

    En god diskussion Trine, og én ting er sikkert – hun er SÅ smuk.

  • Reply nanna 13.08.2011 at 11:58

    hvor er forældrene dog henne… de har tydeligvis misforstået et og andet ved ordene “ansvar” og “beskyttelse”.

  • Reply Nanna Freving 13.08.2011 at 11:59

    Jeg synes det er chokerende, og ligefrem ulækkert! Lad dog pigen forblive det barn hun er, i hvert fald i nogle år endnu. Jeg synes det er chokerende, de tendenser vi pålægger yngre børn – det gavner ikke, men skader derimod barnet.

    Jeg googlede pigen, og fandt en masse af hendes andre billeder (http://www.listal.com/thylane-blondeau/pictures//1) – og disse kan jeg forstå, de er søde og man kan se at hun er et barn. Hun får lov til at lege på billederne, og vise hvem hun er, hvor på disse billeder spiller hun voksen. Og det er klamt, at de kunne tænke, redaktørene på Vouge, at det var da en god idé!

  • Reply Lasse 13.08.2011 at 12:02

    Hvis ikke hun har taget skade af det, synes jeg egentlig ikke det gør noget. Det er selvfølgelig også svært at sige, men jeg kunne sagtens forestille mig at hun bare har haft det sjovt med at få taget nogle billeder og fået noget dyrt tøj på. Jeg gætter på at forældrene har været med til shootet og sørget for at der ikke skete noget, de ikke brød sig om. Med det sagt, kan jeg sagtens også få en dårlig smag i munden at at høre om forældre, der skubber deres børn frem i en vild karriere uden at tænke på deres velbefindende. Men jeg tror godt det kan lade sig gøre med et glad barn i behold.

    Jeg synes lidt sagen bliver kørt op på et plan hvor den ikke helt hører til. Hvis man gerne vil se seksuelle undertoner i et billede, så gør man det. Jeg synes nu ikke der er noget vildt seksuelt over en 10-årig pige med læbestift og høje hæle, men det er måske bare mig.

    Jeg kommer til at tænke på Sally Mann og hendes (sikkert også omdiskuterede) billeder af sine nøgne døtre i forskellige situationer – blandet andet et billede, hvor en af pigerne står med en lege-cigaret og ser meget voksen ud. De billeder må da ha’ mindst lige så mange seksuelle over- og undertoner som disse af Thylane.

    Hvis den lille pige blot har lyst til at være et barn, men bliver tvunget ud i en modelkarriere af sine forældre, så synes jeg det er synd. Men jeg kunne forestille mig at det ikke var alle 10-årige, der havde noget imod at få læbestift og højhælede sko på for at få taget billeder til et blad.

    I USA ser man en masse skønhedskonkurrencer for piger, der ofte er endnu yngre end Thylane. De bliver sminket til ukendelighed og fremvist af deres stolte forældre, der ofte på bekostning af deres børn, udlever en drøm de ikke selv kunne realisere. Det synes jeg er synd. Men det hører vi af en eller anden grund ikke så meget om i medierne, selvom det har fundet sted længe.

    Kort sagt: hvis Thylane tager skade af det her, synes jeg det er synd. Jeg håber hendes forældre har utrolig god føling med hvad deres barn vil og ikke vil, men det er sådan set kun dem og Thylane selv, der kan svare på det.

    Billederne siger mig ikke det store – jeg synes hverken de er vildt flotte eller vildt grimme. De giver mig heller ikke nogen seksuelle associationer, for jeg kan jo sagtens se at hun kun er en 10-årig pige i for store sko.

    • Reply Holly 16.08.2011 at 11:35

      Jeg må sige jeg er enig med dig (Lasse)…
      Kan godt forstå nogle finder disse billeder, i hvertfald de nederste, forkastelige osv., men når det så er sagt, synes jeg kun man kan snakke om foragelse, hvis pigen rent faktisk finder det hun gør skrækkeligt, og at forældrene tvinger hende ind i det imod hendes vilje – for så kan man snakke om dårlige forældre og ingen barndom.
      Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, da jeg selv var 10 år – der elskede mig og min søster at snuppe min mors sko og kjoler uden hun så det, klæde os ud i det og tage læbestift på, og så ellers bare have det sjovt i det… vi ville sikkert have fundet det sjovt, at skulle klædes ud til denne editorial.
      Når det så er sagt, kan jeg sagtens forstå at nogle folk finder det helt forkert med de nederste billeder, men igen, man skal passe på ikke at dømme uden at kende baggrunden. Vi ved jo ikke om Thylane har nogle fantastisk søde forældre som passer godt på hende :) Mon ikke de ved, hvad de kaster deres datter ud i? Desuden har franskmænd en helt anden mentalitet end vi har, og for dem er disse billeder overhovedet ikke skrækkelige :)
      Det er måske også det, der er lidt fedt ved billederne – at de netop skaber debat omkring vores samfund (som Pernille også skrev længere oppe).

      Måske er billederne forkerte, måske er de ikke, men som andre skriver (bl.a. Lasse her), så burde man i langt højere grad diskutere skønhedskonkurrencerne for børn i USA…

  • Reply Maria 13.08.2011 at 12:17

    Virkelig køn pige. Jeg mener dog, at sagen er et tilfælde af en smule hysteri.
    Lasse over mig nævner fx skønhedskonkurrencer i fx USA som et ligeså slemt tilfælde.

    Billederne siger mig intet, og jeg synes ikke der er nogen som helst seksuelle undertoner. Det er bare en 10 årig pige der er sat foran et kamera og skulle lege voksen. Det rammer mig ikke.

  • Reply Sisse Lykke 13.08.2011 at 12:46

    Jeg er 100 % enig med dig trine. Jeg kan på sin vis godt forstå nogle af de argumenter med ‘lille pige i mors tøjskab’, men jeg mener bare, at hvis pigen havde grinet, smilet og været i et walk in eller noget i den stil – JA, så ville det være lille pige i mors klædeskab, og det ville ikke være så slemt. Men helt ærligt, hun ligger på pelstæpper og kigger tvært på kameraet, og smiler ikke det mindste. Jeg synes på ingen måde det her er lille pige i mors tøjskab! Jeg synes sgu der er nogle seksuelle undertoner i det, med makeuppen, håret, tøjet, stiletterne og pels tæpperne. De første billeder af hende, synes jeg er rigtig smukke. Men igen, børn er børn, og den her pige får garanteret frarøvet sin barndom for at være model. En ting er de børnemodeller vi ser i føtex kataloget – det her er noget helt andet. Hun er smuk! Ja helt sikkert, men en pige i den alder har jo ingen dømmekraft, så håber da forældrene passer på hende. Og ved at style så lille en pige så voksent, synes jeg er forkert. Kan ikke forstå der er så mange, også i det her kommentar felt, der ikke kan se der er seksuelle undertoner i billedet, her referer jeg til mine tidligere kommentar om ‘lille pige i mors klædeskab’. De kunne sagtens have gjort billedserien til ‘lille pige i mors klædeskab’, men de har valgt at smide hende på pelstæpper, i stramt tøj, og med et meget voksent udtryk.

    Jeg får også en lille smule kvalme ved tanken om hvor mange klamme mænd der sidder derude, og måske kan se noget sexet ved sådan en pige her. For der er jo pædofile her i verden, og det at få en pige til at se så voksen ud, vil mange forskruede mænd nok kunne mene at så er det også i orden at gøre voksne ting ved hende. Ja, stakkels pige.

    Jeg mener at man skal acceptere at der er forskellige meninger omkring det her, men jeg har MEGET svært ved at forstå jer der ikke synes det er forkert. Ja der er skønhedskonkurrencer hvor pigerne også bliver oversminket. Men de står foran et publikum fuld af glimmer, og skal synge, spille skuespil eller andet. Det er jo hele set-uppet her, der gør det forkert. Ikke så meget at hun har make up på, men det er som fornævnt pelsene, materialerne kjolerne er lavet af, stilletterne og hendes ansigtsudtryk. Det er det der gør forskellen imellem det her, og skønhedskonkurrencer. Her er billeder fra skønhedskonkurrencer: http://www.sonos.dk/group.asp?group=80 – der er de jo mere dullet op til at ligne en dukke(hvilket heller ikke er i orden IMO, men det er så en anden sag). Deres tøj er jo ikke udfordrende, det er jo bare en forvokset dukke kjole. Jeg forstår ikke i sammenligner det.

  • Reply Hanne 13.08.2011 at 13:16

    Hvis det ligner en lille pige der er “klædt ud som fin dame” ville det ikke forarge mig. Men det gør det jo netop ikke, det ligner en lille pige der opfylder en voksen mands billede af en kvinde, og det synes jeg ikke er ok. Det appelerer til voksne der er til små piger. Bvadr.

  • Reply Pernille 13.08.2011 at 13:20

    Jeg ved ikke helt hvor mange pædofile der læser fransk Vogue, men okay. Point taken. Jeg tror ikke vogue har tænkt “nu skal vi have fat i det pædofile segment”. Jeg tror nærmere de har tænkt at de vil lave en billedserie der sætter spørgsmål ved ungdomsidealet fx. For hun ser jo hverken voksen eller sexet ud, pigen.

    Jeg forstår ikke helt at skønhedskonkurrencerne i USA hvor langt yngre piger klædes ud i glimmer og dukkekjoler (som SisseLykke skriver) er mere okay, fordi de små piger har det “sjovt” og danser, synger og smiler. Jeg synes skønhedskonkurrencerne i USA er ekstremt vamle, men det er nok fordi jeg har set de dokumentarprogrammer om det. Anyway, synes ikke helt de to ting kan sammenlignes. Jeg får virkelig lange patter af alle de kommentarer a’la “pigens liv er ødelagt” – “hendes forældre tager ikke ansvar”.. Hold nu.. Synes virkelig det er at gå over stregen og totalt forbi pointen.
    Jeg synes det virker som en seriøs billedserie, og for mig virker det konfronterende at pigen kigger ind i kameraet, og at det NETOP IKKE er sådan en smilende kommerciel pige der hopper rundt i mors tøj. Det sætter tanker igang hos mig, at der er så mange ting der stikker ud, de akavede stillinger, det alt for store tøj, pigens alvorlige blik, det dyre tøj og voksne set up, der står i kontrast til den unge pige. Jeg synes serien stiller spørgsmål – jeg synes derimod ikke at serien siger til alle kvinder og børn “det er smart og lækkert at børn skal ligne kvinder, og børn skal gerne frarøves deres barndom” eller “børn skal være pyntefigurer, så forældres rigdom og succes kan udstilles”. Jeg tror virkelig ikke at det er hensigten at man skal tolke billederne sådan 1 til 1. Selvom det er dejligt og trygt at samles om ramaskrig og pege fingre af pigens forældre, og Vogue.

    • Reply Tiki 14.08.2011 at 17:07

      Jeg har virkelig ikke tænkt på det, sådan som du fremfører det her – at der bliver lagt op til diskussion om ungdomsidealet. Men jeg tror, du har ret. Og det er jo et virkelig smart og ikke mindst nødvendigt træk fra Vogues side.
      Jeg synes nemlig heller ikke, der er noget sexet ved de her billeder. De ser egentlig bare ret forkert ud. Ikke nødvendigvis på den klamme måde, men på den underlige akavede måde. Forhåbelig vil folk stoppe med kun at fokusere på Thylane og se det hele i et større perspektiv; modeverdenens fascination af ungdom er jo ved at kamme fuldstændig over.

      Smart move, Vogue, smart move..!

  • Reply Lise 13.08.2011 at 13:41

    Jeg tror fransk Vogue provokerer så det basker. Måske synes de også selv, at der generelt bruges for unge modeller, og med denne serie sættes hele den problematik på kanten. De skærer det ud i pap, for nu kan alle vel se, hvor forkert det er. Om ikke andet kan det puste til debatten om at indføre en minimumsalder.

  • Reply Trine 13.08.2011 at 13:43

    Jeg har også læst noget om sagen, dog undre det mig meget hvordan forældrene kunne tillade at deres barn posére sådan? Skal de ikke godkende billederne inden de bliver trykt?
    Jeg giver jer ret i at hun er utrolig smuk. Men en 10-året pige skal ikke blive ustillet som sexet.
    Hun må også skamme sig når hun bliver ældre, være ked af disse billeder. For nu kommer hun jo altid til at have disse billedet på sig. De bliver ikke bare glemt.
    Jeg tror ikke at det er hende som ønsker det, men mere hendes forældre. Som du skriver var hun 4 år da hun gik på catwalk. Som 4-året vidste jeg knap nok hvad mode var!

    Jeg synes det er synd at sådan en lille pige bliver udstillet på den måde. Hun har ikke selv valgt sit liv – det gjorde hendes forældre for hende!

  • Reply Rebecca 13.08.2011 at 14:11

    Pigen har stadig mælketænder. Måske skulle man vente med at give hende diamanter og stiletter på indtil hun har tabt dem?

  • Reply Mette 13.08.2011 at 14:18

    Jeg synes noget af det der er mest synd for pigen lige nu og senere er at folk ligefrem siger at hun må skamme sig når hun bliver ældre, at folk siger hun bliver udstillet som et sexsymbol og at folk siger at hendes forældre er dårlige forældre. Dét er ting jeg ville blive ked af når jeg blev ældre og jeg synes at man burde tænke sig mere om når man udtaler sig i sådan en debat.
    Jeg ville personligt ikke have at mit barn skulle være hverken barnemodel eller skønhedsdronning, men jeg stiller mig ikke som dommer over for dem der vælger anderledes end mig.
    Jeg synes dog det er fedt at der sættes fokus på alder og skønhedsidealer.

  • Reply nonoriginal 13.08.2011 at 14:28

    Jeg synes ærligt talt ikke det er særligt slemt. Hvad der virkelig kan forarge mig, er, det der TLC program “Toddlers & Tiaras”. Der kan man tale om forskruet.

    Derudover så synes jeg også, at for den rene er alting rent – Jeg ser ikke noget seksuelt i de billeder, tværtimod. Der er lidt mere “lille pige leger dress-up” i det for mit vedkommende. Og så er det i mine øjne kunstbilleder.

  • Reply Ditte 13.08.2011 at 14:31

    Jeg så også de her billeder for første gang på en anden blog for nogle dage siden. Og først tænkte jeg også, nøj en smuk lille pige! Men så så jeg flere billeder, bla et hvor hun ikke har en bluse på, men en stor halskæde der “dækker” foran. Jeg synes det er så forkert som noget kan være, netop som flere skriver, hun har jo makeup på, kigger i kameraet som andre “voksne” modeller gør. Der ser ikke ud som leg i mine øjne, som SisseLykke skriver, fx i et klædeskab osv, så ville man jo med det samme se serien en smule anderledes.. Hun har sikkert haft en rigtig fin dag, med tøj og sminke osv. Men jeg tror mere det er de voksne der vil at hun gør de her ting, end at hun selv vil. Jeg synes ikke hun ser sexet ud, på den måde at det er et barn, og et barn kan ikke se sexet ud! MEN! Der er sgu nok mange forskruede mennesker derude der synes hun ser lækker ud på den forkerte måde, og det giver mig kvalme!
    Som Mette skriver ovenover, ville jeg aldrig lade mit barn være hverken model eller noget andet, børn skal blive børn så længe som muligt!

  • Reply Nina 13.08.2011 at 14:34

    Burde egentlig efterlade skrivefeltet tomt, for det er sådan jeg føler det. Har absolut ingen ord for hvor meget det vender sig i min mave.
    Absolut creepy. Det stakkels barn…..

  • Reply c 13.08.2011 at 14:46

    Men kan man være sikker på, at det fra modehusets side ikke netop er meningen at få folk til at vågne op og tage stilling til de unge modeller? Der er da ufatteligt mange groteske ting (unge, ulykkelige, anorektiske piger), der udstilles og åbenbart ikke afholder os fra at købe modebladene – måske SKULLE denne ekstrem til?

  • Reply StyleStories 13.08.2011 at 15:00

    Det er fuldstændig absurd og et helt helt forkert signal at sende. Jeg forstår slet ikke hvordan man overhovedet kan få den ide at bruge en 10-årig pige på den måde.

  • Reply Nanna 13.08.2011 at 16:58

    Jeg er fulstændig ening med dig Trine. Modellerne er unge nok i forvejen. Skal helt små børn nu også til at seksualiseres?! Jeg ville tro, at det var lige noget for pædofile… Det er virkeligt moralsk forkasteligt.

  • Reply Ditte 13.08.2011 at 17:25

    Jeg er helt enig! Jeg synes i forvejen, at de fleste modeller er alt for unge. Jeg er meget forarget.

  • Reply Camilla S 13.08.2011 at 17:33

    Jeg synes på en måde det er en ret fed kommentar til netop seksualiseringen af helt unge modeller. Som jeg ser det siger fransk Vogue “hvad bliver det næste? 10-årige modeller i modebladene?” Jeg er grundlæggende imod at piger i dag bliver hevet ind i modebranchen som 14-15 årige, og jeg ser denne her modeserie som en kommentar på det problem at unge piger helt ned til 14års alderen bliver brugt i sensuelle kampagner. Om det er det der er hensigten fra Vogues side, ved jeg ikke, men det er sådan jeg ser den.

    • Reply c 14.08.2011 at 18:28

      Er helt enig! Jeg tror også, det er sådan, det hænger sammen.

  • Reply Marie 13.08.2011 at 17:56

    Jeg googlede hende lige og fandt dette, er fuldstændig målløs:

    http://1.bp.blogspot.com/-LUyc-H_7wX8/TjLIquszM9I/AAAAAAAAHC4/SNDvNQ1kFjc/s1600/iletaitunefois_Thylane_03.png

    Kald mig hysterisk, men det billede KAN altså (heller) ikke bortforklares, det ER en seksualisering

    • Reply Betina 13.08.2011 at 18:00

      Ej hvor er det sindssygt!! Det er så forfærdeligt skræmmende synes jeg, jeg er helt enig med både Trine og jer andre. Jeg kan slet ikke forstå hendes mor eller forældre, som jo i grunden står bag det her – jeg håber virkelig de har en dårlig smag i munden.

      Derudover gavner det reklamemæssigt overhovedet heller ikke bladet efter min mening, jeg bliver da på ingen måde inspireret til at købe det hun har på, når hun er et barn?

  • Reply june... @ Pixelerede finurligheder... 13.08.2011 at 19:49

    Min veninde sendte mig artiklen den anden dag, og først tænkte jeg: “Hvor slemt er det lige?”… Men nu mere jeg tænker over det, synes jeg der er rigtig mange upassende ting ved billederne…

    Hvorfor bruger modemagasinerne børn? Det er et virkelig usundt kropsideal at vise frem, dette ville selvfølgelig være meget værre, hvis man ALTID brugte 10-årige.. Men helt ærligt, det er vel bare starten? For det var vel ikke normalt for 10 eller 15 år siden at bruge 14-15årige modeller?

    Jeg synes ikke, at 10-årige skal bruges som sexsymboler. For det første er de billeder mekka for pædofile, men for det andet, så er det meget tidligt at smide sin uskyld. Helt ærligt, hun burde stadig rende og lege med barbie. Hvert fald i min optik!

    Og ja, jeg kan da sagtens se hun er smuk.. Men det er hun helt sikkert også om 5 år eller 10 år! Og hun ville nok være endnu smukkere hvis hendes uskyld og barnlige sind var i bevaret :)

  • Reply Trine 13.08.2011 at 19:55

    Hej Trine,

    Jeg er ligesom dig fuldstændig imod denne her måde at klæde børn ud som voksne. Jeg synes virkelig at man skal passe rigtig meget på og være super forsigtig med de signaler som børnene sender på billederne!

    Vouge har tidligere haft følgende reklame i sit blad: http://www.itsfashionbaby.dk/2010/06/det-maritime-look-til-b%C3%B8rn/comment-page-1/ som jeg så på Lisbeths blog og der gav jeg også udtryk for min modstand mod den måde at udstille børn på (Undskyld Lisbeth der er ikke for at hænge dig ud men jeg ku ikke finde den andre steder).

    Som skrevet der synes jeg at det kan være super sjov at klæde børn ud på “Bugsy-Malone”-måden men det her er usmageligt og forkert – man må simpelthen ikke sexualisere børn på den måde for det er IKKE NORMALT at børn skal sende sådanne voksensignaler!

    Godt du tager det op og tak for en fed blog.

    Hilsen Trine

    • Reply Christina 14.08.2011 at 10:17

      Hej Trine

      Lige en hurtig kommentar til dit indlæg om editorialen i Vogue – Så vidt jeg kan se er den fra Vogue Enfants? Altså et blad, der handler om mode/tøj til børn og ikke voksne? På den baggrund syntes jeg det er fint nok. IMO er der ikke den store forskel på de billeder og reklamerne for børnetøj i Bilkas tilbudsavis.

      Noget helt andet er de billeder fra “voksen” Vogue som Trine K. viser i blogindlægget – Syntes det er frastødende. Især billedet med guldkjolen, som er meget nedringet. Jeg er med på at Vogue er med til at skabe debat og det syntes jeg er rigtig vigtigt, men her mener jeg de er gået en tand for langt.

      Vh Christina

      • Reply Lisbeth // itsfashionbaby.dk 14.08.2011 at 13:30

        Du har helt ret Christina – den er fra Vogue Enfants, og som du ganske rigtigt skriver, så er det jo ikke anderledes end reklamer for Molo, Katvig og diverse andre børnetøjsmærker, hvor børn viser tøjet frem.

        Jeg synes, det er fine og helt uskyldige billeder :)
        – altså den editorial, som Trine linker til på min blog.

  • Reply FREDERIK 13.08.2011 at 20:08

    I et helt andet aspekt, syntes jeg at denne fotoserie er forkastelig da både elegance, stil og seriøsiteten forsvinder fra Vogue ved at lade et barn appelere til deres kernemålgruppe, hvem vi må antage ikke er noget nær på alder med denne pige.

    Voksne mennesker, såvel i som uden for modebranchen, vil få meget svært ved at føle identifikation ved dette magazin hvis udviklingen går denne vej.

    /Frederik

    http://www.FrederikPhilippe.blogspot.com

  • Reply Christina Wonsbeck 13.08.2011 at 20:35

    Jeg synes billederne er helt utroligt smukke og det er unbelievable, at en pige på 10 år, kan posere og være model på så højt plan. Men når det er sagt, så er jeg også MEGET forarget. Jeg synes det første billeder er okay, fordi hun stadig ligner en lille pige. Men når man så scroller ned og ser de næste billeder, så bliver det for meget. De gør hende sexet og damet, og det er bare SÅ FORKERT!! Jeg synes det er en forkert drejning at tage i modebranchen, og håber ikke det er fremtiden.’

    xx
    Christina

  • Reply Janni 13.08.2011 at 20:42

    Jeg håber lidt at vogue har godt dette for at provokere og måske endda for at få modebranchen til at tage stilling til om og hvor aldersgrænsen skal ligge. Måske jeg er naiv, men jeg tror bestemt ikke at det er meningen at modeller på hendes alder skal til at være standart, som det nye kvinde billede.

    /Janni

  • Reply Emma 13.08.2011 at 20:57

    Det største problem ved denne serie er det kvindesyn den fremhæver. Skal kvinder nu også havde det dårligt med sig selv fordi de ikke ser ud som en ti årig!? Det er jo helt forkert… Hun er ingen kvinde og ligner et barn der har leget med sin mors tøj og makeup…. Jeg synes at billederne er meget smukke, og ingen kan modsige at hun er ekstremt smuk og fotogen… men vent fem-seks år, så er hun trods alt mere kvinde end barn! Men jeg håber som Janni at Vogue har taget disse billeder for at sætte fokus på at bruge modeller som er så unge….

  • Reply Pernille 13.08.2011 at 21:34

    Lige en sidste kommentar fra mig- Carine Roitfeld der på daværende tidspunkt var redaktør, har selv udtalt at serien blev lavet for netop at stille spørgsmål ved unge modeller, det problematiske i at piger i deres unge teenage år reklamerer for voksentøj.
    Endvidere, hvis man stadig er forvirret omkring hvorvidt Vogue mener at det er nice at ligne en 10 årig, så se de andre billedserier i bladet fx Forever Love, som også er fotograferet af Tom Ford, som i øvrigt udtaler:

    “I am tired of the cult of youth. The cultural rejection of old age, the stigmatization of wrinkles, grey hair, of bodies furrowed by the years. I am fascinated by Diana Vreeland, Georgia O’Keeffe and Louise Bourgeois, women who have let time embrace them without ever cheating. Society today condems this, me, I celebrate it. For this session of fine jewellery, I imagined a man and a woman who had been together for a long time, faithful to each other and always incandescent with desire.”

    Tjek også serien Le fil du temps også af Tom Ford, hvor plastikoperationer tages op som emne.
    DET ER HELT ÅBENLYST at Vouge i omtalte udgave tager skønhedsidealER op til diskussion! Det er helt himmelråbende åbenlyst at Vogue i denne udgave netop IKKE (!) lægger op til urealistiske skønhedsidealer! Se nu det større billede!

    • Reply Trine's Wardrobe 13.08.2011 at 21:39

      rigtig godt argument, og jeg er klar over at det er det vogue vil, men synes stadig det er for meget at bruge en 10 årige pige som et produkt for at udtrykke et budskab/provokere, hvis du forstår hvad jeg mener?

      • Reply Pernille 13.08.2011 at 21:58

        Ja det er jo så spørgsmålet. Det er problematisk at pigen er så ung, og derfor højst sandsynlig ikke forstår eller kan begribe omfanget eller betydningen af hendes foretagende som model i denne sammenhæng. Men det må være op til forældrene at vide om det er forsvarligt at pigen optræder i den sammenhæng. Jeg går stærkt ud fra at forældrene og Vogue, som et professionelt foretagende, har været opgaven moden til at sætte pigen ind i hvad hensigten med de billeder har været, osv.

        • Reply Monica 14.08.2011 at 03:07

          Men sagen er jo, at modebranchen er umådeligt uetiske på mange punkter ( fx de mange stoffer i branchen, modeller med spiseforstyrrelse, børn i u-lande, der syr vores tøj, u-lande generelt som laver vores dirty-work som at farve materialerne på uforsvarlig vis, pels fra dyr der har haft ringe vilkår osv.). Det er i mine øjne så tydeligt, at disse billeder er et stort no no, fordi man som Trine og mange andre skriver ikke bør seksualisere et barn. Ikke kun fordi der er pædofile i verden, men fordi der er unge piger og drenge, der bliver påvirkede på negativ vis. Børn bliver så nemt påvirkede. Min yngste datter ville fx kun have kjole på i dagpleje fordi hun fik så meget positiv opmærksomhed for at være piget-det er da en kedelig udvikling.

          • Pernille 14.08.2011 at 16:10

            Men denne billedserie – set i sammenhæng med resten af bladet – er jo netop lavet med den hensigt at skabe debat, for ja det er jo helt forkert at et barn på 10 skal have makeup på og damekjole. Har nogen i det hele taget læst bladet? Jeg synes det lader til at størstedelen af kommentarerne er kommet fra folk, der med et meget hurtigt øjekast har konkluderet en masse ting uden at sætte sig ind i sagen. Jeg synes det er lidt tåkrummende at så mange af jer skriver at “åh, ja… ja nu er pigens liv jo ødelagt”. Hvordan ved i det?
            Et andet aspekt som alle vist helt ser bort fra, er at serien er fiktion! Vogue er jo så meget fiktion, en fantastisk drømmeverden af vanvittigt dyrt tøj og set ups (måske ikke lige i denne sammenhæng). Jeg tror ikke pigen til daglig render rundt med fuld krigsmaling i hovedet, og høje damesko.
            Jeg kan kun se denne serie af billeder, i sammenhæng med hele bladet, er et fedt indspark. Jeg synes det er meget ærgeligt at det hele drukner i lidt af en hønsegård hvor alle klapper hinanden på ryggen og flæber “åh stakkels barn”. Jeg går selvfølgelig ikke ind for at børn skal behandles som voksne osv, overhovedet. Men jeg kan ikke se nogen grund til at jeg kan udtale mig om at pigens barndom nu er ødelagt- så derfor holder jeg mig til at tænke på billederne som en provokation, som fungerer så godt fordi den ikke er udtalt. Det er ikke en serie billeder af et barn der græder mens hendes mor presser hende ned i høje hæle, mens der står skrevet “børn bliver voksne for hurtigt, deres barndom ødelægges”. Jeg kan godt lide at jeg som læser for lov til selv at tænke, og bliver sat i en lidt ubehagelig situation.
            Monica – mht. din datter, ja det er kedeligt. Helt sikkert. Jeg overvejer faktisk, når jeg engang får børn, at jeg ikke vil have/købe kønsspecifikt legetøj eller tøj, fx lyserødt tøj (piger), traktorer, biler (drenge) osv. Min veninde som har en søn på 4 kigger på mig som om jeg er faldet ned fra månen når jeg siger sådan noget, hehe :-)

  • Reply Line-Malou 13.08.2011 at 22:18

    Jeg er helt enig med dig, Trine!
    Jeg har kun set den øverste collage rundt omkring. Ja, hun er smuk! Og hun ligner et rigtig barn på de to billeder ude i siden. På dem i venstre side (jeg er stadig på øverste side), synes jeg allerede at hun ser FOR stylish ud og lidt for voksen.
    Men den nederste collage… Wauw, hvor bliver jeg forarget. Hvilket signal prøver de lige at komme ud med? Står det virkelig sådan til, at vi begynder at blive nødt til at bruger små piger til at skyde photoshoots? Hvor er det tragisk! Lad dog den lille pige være barn så længe det varer. Men, det er nok for sent. Here we go, den yngste voksne!

  • Reply C 13.08.2011 at 22:46

    Jeg tænker straks “sally mann”. Hun fotograferede sin datter med en smøg i hånden for at provokere .. Måske er dette for at provokere på samme måde? Ej jeg ved det ikke. Men for mig gør det ingenting at “kunst” provokerer lidt. (fik lige sagt provokere mange gange dér)
    Well. Jeg synes ogsÅ at dette er lidt skræmmende og uhyggeligt at hun allerede ligner en voksen.
    Men gud hvor er hun smuk. Nærmest uhyggelig smuk (taget alderen i betragtning)
    Uhyggeligt at hun alleree har mistet sin barndom

  • Reply SWEET PETROLEUM 13.08.2011 at 23:56

    Jeg kan heller ikke være andet end enig! Det er direkte klamt at bruge så ung en pige. Jeg kan sagtens forstå kunsten i det om man vil. Men jeg synes helt klart også at det sender et helt HELT forkert signal. Hun er uden tvivl en fantastisk smuk pige, og hende tid som topmodel skal nok komme. Man lad hende nu være barn så længe hun er det. Børn skal absolut ikke signalere noget seksuelt!
    Jeg er lige så forarget som dig og alle de andre, og håber det er et enkeltstående tilfælde…

  • Reply Katrine 14.08.2011 at 00:39

    Synes også det er med til at skabe et hysteri omkring det at være tynd. Hvis man for fremtiden har små børn som idealer for kropstyper, så kan voksne kvinder jo slet ikke være med. Forarget – jo i den grad!

  • Reply Monica 14.08.2011 at 02:52

    Fra min synsvinkel vil jeg mene, at hvis Vogue brugte serien til at skabe en debat om emnet, så er det stadig helt forkert at bruge en lille pige til sådanne billeder. Det er ligesom at give unge mennesker stoffer og så sige:” Ja, der kan du bare se. Man har ikke godt af stoffer.” Børn bør efter min mening ikke bruges på den måde. Jeg tror ikke Vogue har forsøgt at skabe en debat. De kunne have skrevet en begavet artikel om emnet.
    Børnemodeller har det sikkert helt fantastisk, men hende her poserer jo ikke i varer til børn. Børnemodeller bør ikke sælge sexet tøj og smøger i reklamer, men varer henvendt til børn.

    • Reply Katrine 14.08.2011 at 10:23

      Men var det blot en begavet artikel der var blevet skrevet, havde vi højst sandsynligt ikke siddet og debateret netop nu? Vogue stikker det “right in your face” så vi bliver NØDT til at tage stilling til det. I mange tilfælde skal der sendes “chok-bølger” gennem befolkningen før der bliver taget fat om problemerne. Sad but true. Jeg synes netop disse billeder skildrer hvor VANVITTIG verden er ved at blive, med folk som er så sindssyg bange for det mest naturlige i verden: at blive gammel. Vi har et fuldstændig forkert billede af hvad der er “perfekt”, men billeder af 14-15årige chokerer os ikke længere – og provokerer os heller ikke til at tage stilling.
      Jeg sammenligner det hellere med de forfærdelige billeder vi ser fra Afrika – Dét tvinger os til at tage stilling og handle! Forskellen er at det vi ser i Afrika desværre er virkelighed. Mens
      jeg tror Vogue prøver at vise hvad der KAN blive virkelighed, hvis vi forsætter i denne vanvittige retning i forhold til skønhedsidealer.
      Man kan håbe, at det kan medvirke til at der bliver handlet – for ja det er forkert.

      • Reply Monica 15.08.2011 at 21:50

        Muligvis har du ret i, at det er en god måde at vække folk på, stadig er det uetisk at bruge et barn på den måde, hvis man skal være politisk korrekt. Desuden ved vi hvad der oftest sker med børnestjerner-og det er ikke kønt. Der er også en masse der bladrer igennem og ser den lille pige og tænker-nuuhr hvor er hun sød og flot i det tøj. Og andre firmaer vil se Vogue bruge et barn og tænke-så kan vi også. Modebranchen er ofte voldsom uetisk og er ikke generte for at bruge folk og spytte dem ud igen-så derfor er jeg stadig i tvivl om hvad Vogue vil med denne serie-uanset så burde Vogue tænke længere end “chokeffekt”, men jeg er også krævende ; )

  • Reply Thoughts in frames 14.08.2011 at 12:25

    Synes bare frem for alt at hun tager sig MEGET bedre ud, uden make-up. Billederne er jo ikke engang gode – synd.

    http://www.thoughtsinframes.blogspot.com

  • Reply Ditte 14.08.2011 at 15:35

    Super vigtigt indlæg…! Alle diskuterer modellernes vægt – hvilket også er MEGET relevant, synes jeg – men kun få diskuterer det faktum, at det stort set er børn (hvor meget voksen er man som 14-16årig?!), der bliver brugt til at repræsentere voksent tøj. Jeg bliver så vred over det signal, det udsender til alverdens unge piger (og drenge)…! Jeg bliver på én gang provokeret over, at det forventes, at man som 25årig, skal ligne en på 15 uden former, og samtidig kan jeg også mærke, at det påvirker mig – at jeg halvt ubevidst stræber efter at skjule mine former etc.
    Det her er jo så ekstremen… at bruge en 10årig pige på den måde. Én ting er, at det er forargeligt (jeg er helt enig med dig, Trine!), men en anden ting er også hende pigen. Hun bliver da ødelagt for livet, hvis hun skal ligne en model fra hun var 4 år gammel. Når hun bliver teenager og begynder at udvikle sig, er hun da næsten garanteret en spiseforstyrrelse, så hun kan opretholde den barnlige, slanke figur, hun har haft som barn, og som alle omkring hende har fortalt hende, er den “rigtige” figur. Stakkels pige. Håber hun slipper fri fra den måde at leve på, inden det er for sent.

  • Reply Cbe 15.08.2011 at 06:42

    De meget glamourøse billeder er fra et nummer af vogue hvor tom ford var gæsteredaktør.
    Senere i bladet er der også en billedserie hvor gamle mennesker poserer meget vulgært, og snaver. Hvilket ikke er “normalt” at se… Faktisk.
    Jeg tror at de tog fat i emnet alder i det nummer af vogue.

  • Reply Hersom 15.08.2011 at 09:14

    Det der er så forkert på så mange måder at jeg slet ikke ved hvor jeg skal starte.

  • Reply Sofia 15.08.2011 at 13:45

    Jeg syntes bare at det er så forkert at udstille et barn sådan. Er selv 13 år og jeg ville ikke bryde mig om at blive fremstillet sådan. Forældrene burde efter min mening ha’ en grim smag i munden for at de ud sætter hende for sådan noget.
    Det er første gang jeg har hørt om hende og har også googlet hende og det fandt jeg et billede jeg afskyer rigtig meget man kan se at hun ikke har nogen bluse eller noget på og så bare en masse smykker men det dækker da heldig vis, men så heller ikke helt man kan hvert fald se at hun ikke har en bluse eller noget inden under.
    De første bileder er da fine men de andre er simpelthen alt for meget.
    Det må jo også ødelægge en stor del af hendes barndom bare at det ikke går så vidt at hun bliver sådan en totalt mager pige når hun bliber større, for hun er jo en meget køn pige når hun ikke er overøset med make-up osv.

  • Reply Helena 15.08.2011 at 22:50

    Troede næsten ikke man kunne finde noget værre, lige indtil jeg fandt nedenstående. Samme smukke pige, men bukserne trukket ned fra den ene hofte.

    http://www.listal.com/viewimage/1958948

  • Reply Ann-Sofie 17.08.2011 at 00:10

    Jeg beklager, hvis jeg gentager nogen, men det er svært lige at læse 72 kommentarer igennem.

    At lade børn være børn er efterhånden en utopi (ingen tvivl om, at det burde være sådan – men der burde heller ikke være nogen mennesker, der dør af sult). Fra de er tre bliver pigebørn overfaldet med Bratz og Barbie, hvilket opstiller fuldstændig absurde skønheds- og proportionsidealer (taler ikke kun om hovederne, men fx. Barbies bryster ift. hendes talje). Når de er 10, er de tweens og har idoler som Hannah Montanna, hvorfor make-up og tøj meget hurtigt bliver interesse. Det ses jo overalt, at børn ikke er børn. For at blive i denne genre ses det jo især i skønhedskonkurrencer, men også inden for sport, film og musik – hvad med fx. Willow Smith? Min pointe med dette er, at det ikke er, at hun som 10-årig bliver pacet ind i modeverden. Det sker konstant.

    Det jeg synes burde være fokus, og som jeg synes er nævnt skræmmende få gange, er det aspekt, at en 10-årig pige bliver udstillet som ‘sexsymbol’ – især bekræftet af Helenas link (http://www.listal.com/viewimage/1958948). Hvor går grænsen for børneporno? Hvis mere eller mindre velrenommerede brancher udstiller børns kroppe – hvorfor må ældre mænd så ikke gøre det? Nej, disse billeder er ikke videre sexuelle, men forestil jer scenen med en 20-årig model i stedet. Det ville ose af sex. Og hvor går grænsen så? Vi kan nok blive enige om, at den allerede er overtrådt, men alle burde efterhånden vide, at virkeligheden overgår fantasien.

    Først iføres en 10-årig pige hæle og læbestift. Hun viser ben, hun viser skulder. Pludselig står hun kun iført underbukser, hvor en hofte er synlig. Ingen tvivl om, at disse billeder vil provokere – og det er da på sin vis også godt – men hvad bliver det næste? Og hvis et blad som Vogue først begynder at udstille børn på denne måde, hvordan kan man så forbyde andre at gøre lignende og dyrke det? Det er fandeme en hårfin grænse, og det burde det ikke være, når det gælder børns ve og vel.

  • Reply Signe M 31.12.2011 at 12:11

    Jeg har personligt virkelig, virkelig svært ved at se, hvorfor de gør det. Hvem sælger de til på det billede? Umiddelbart forestiller jeg mig, at mange kvinder ikke vil have lyst til at gå i det som en 10-årig (for at stille det groft op), og ingen mænd synes (forhåbentligt), at reklamen er sexet el.lign.! Jeg undrer mig meget over, hvilke overvejelser Fransk Vogue har gjort sig om evt. konsekvenser, inden de valgte at sætte sådan et billede i et så anerkendt modemagasin. Provokation? Opmærksomhed? De burde da kunne forudse, at der nok ville være læsere, som vil tage afstand for bladet, og hvad det (tilsyneladende) står for. Jeg er meget enig i det, der bliver sagt på denne side, det er bestemt misbrug og helt forkerte signaler.

  • You Might Also Like